Kan vi segla med barn?

Publicerad på 19.07.2018
Seglingsresa med dina barn

Att behöva begränsa sitt semesterval utefter om barnen är säkra eller underhållna eller inte tycker vi är tråkigt för alla seglingsälskare som längtar ut till havet.
Vi hjälper er reda ut eventuella frågetecken som ni har genom att ta upp de mest vanliga frågorna som brukar uppstå när man skall resa tillsammans med familjen.

Vi på Croatia Yacht Club välkomnar alla barn och oavsett om ni väljer att hyra en egen båt eller hoppar ombord på en seglingskurs finns det säkerhetsåtgärder redo för era barn.

Barn då?

Egentligen är det ingen skillnad att segla med barn. Det gäller att ha rätt attityd till båtliv från början. Så att de små lär sig tycka om båten och havet från första början. Nedan har vi tagit fram några tips och råd för att du skall känna dig trygg när du tar med dina barn på seglingssemestern.

Mantågsnät

Det finns även möjlighet att hyra mantågnät. Detta nät monterar vi runt omkring båten vilket betyder att barnen går säkra när de befinner sig på däck.Vi har också räddningsvästar ombord på samtliga båtar om en olycka skulle inträffa.

Seglingsresa med dina barn

Vatten, sol och aktiviteter för hela familjen

Rastlösa, nyfikna barn har vi nog sett mycket av allihop. Vad kan då vara bättre än att sätta dem in i seglingsvärlden? Gör dem inkluderade i seglingen så lovar vi att dem kommer somna gott om kvällarna och ni hinner ta ett glas vin eller två innan läggdags.

När man seglar i varma vatten är cyklop en självklarhet. Men en allt mer populär aktivitet är Stand Up Paddling Board även kalla "SUP" och innebär att man står upp på en bräda och paddlar med en enbladig lång paddel. Enkelt att komma igång och en rolig aktivitet för barnen men även ett bra träningspass väl i hamn. Tänk på strömförhållande och andra båtar när barnen paddlar eller simmar. Håll alltid uppsikt! Detta är tillval du enkelt kan boka till när du seglar med oss!

Seglingsresa med dina barn

Varför inte ha knopskola? Sitt ned med barn, tonåringar eller varför inte vuxna och gå genom olika knopar som ett roligt tidsfördriv. Till sjöss är det alltid viktigt att hålla koll på båtar i närheten och andra eventuella hinder. Placera ett barn i fören med lite frukt, vatten och en kikare och be att hålla utkik. Be om hjälp vid rodret när ni ska lägga till i hamn? Har ni händerna fulla och behöver en extra hand ombord rekommenderar vi att boka till en värdinna. Värdinnan hjälper er med det ni önskar och kan också hitta på aktiviteter med era barn om ni skulle vilja.

Underhållning

Två barn leker bättre än ett! Ta med en kompis om barnet saknar syskon. Annars bör man kanske tänka på att inte ha för många och för långa dagsetapper… I land kryllar det ofta av ungar i samma situation. Sen finns det inget som är heligt ombord. Låt barnen leka. Fendrar, tågvirke, fall, bommen – det mesta kan bli verktyg i leken. Och barnen har fantasi. Låt dem hållas!

Ta gärna med barnens favoritleksaker / böcker ombord, det brukar vara en ”liten tröst” de första dagarna.

Lär barnen att ta kontakt med barnen i andra båtar. Det brukar vara den bästa skola för barnen. Ta med håven, lite snöre och några krokar så har barnen att göra på bryggan.

De större barnen brukar vilja använda jollen. Detta är naturligtvis en bra skola till att lära sig grunderna i båtliv. Men alltför ofta ser man barn som buskör. Följ med och visa. Kör inte framför eller runt båtar som lägger till. Tänk på att motorn stör både djur och människor, framförallt i naturhamnar. Tänk på de badande. Lär barnen att visa hänsyn och håll dem under uppsikt.

Maten

Nyckel till en trevlig vistelse ombord är maten. Hungriga gastar med lågt blodsocker skapar lätt irritation. Lägg mycket krut på maten och hjälps åt. Låt alla vara med och välja rätter. Det kan vara lämpligt att förbereda barnens favoriträtter som middag redan de första dagarna ombord. Använd de lokala förutsättningarna som finns. Låt även barnen handla brödet på bryggan eller färska skaldjur från fiskebåten som precis lagt till.
Hur stor båten än är blir livet ombord ganska enkelt. Mycket handlar om att äta, umgås, sova och segla. Detta tillsammans med det sociala spelet på en begränsad yta är kanske också tjusningen med båtlivet.

Flytväst?

Alla ombord skall ha flytväst. Då uppstår aldrig någon diskussion om detta. Förklara, utan att skrämma, hur lång tid det tar att vända runt båten och hur snabbt man blir nedkyld. Om man slår i huvudet minskar förmågan att klara sig, även om man ”kan” simma. Små barn (5-6 år) och icke simkunniga skall ha självrätade västar.

Ofta vill barnen ta av sig flytvästen nere i båten. Detta kan naturligtvis vara okej om förhållanden är goda. Och att barnen själva kan ta på den vid behov. Och glöm inte flytvästen på land. Efter att ha varit ”instängd” hela dagen, måste barnen få springa av sig på bryggorna. Helst själva! På med västen så har ni en bra kompromiss för båda parter.

Vatten och solskyddssalva

Tänk på solen, smörj in både dig själv och barnen ordentligt. Även efter bad! Använd gärna en vit linne- eller bomullsskjorta som extra skydd.
Använd polaroidglasögon och keps. En ”baddräkt”, ”T-shirt/shorts” med korta armar och ben hindrar viss nedkylning samt skyddar mot både sol och koraller.

Drick mycket vatten. Ha halvlitersflaskor med namn på, så håller ni koll att alla dricker. Dessa är praktiska och lätta att fylla på från stora (och billiga) vattendunkar. Servera frukt i bitar. Ofta!

Vi hoppas med detta inlägg gjort att ni nu känner er trygga i att ta med era barn på seglingssemester och att ni kommer få en fartfylld och minnesrik semester tillsammans!
/Teamet på Croatia Yacht Club

Kontakt

Hur kan vi hjälpa dig? Ta kontakt med oss via telefon eller mail! Vi föredrar att personligen finnas där för dig före, under och efter bokningen!

Följ CYC

Håll dig uppdaterad genom att följa oss på sociala medier. För ytterligare information kan du även prenumerera på vårt nyhetsbrev

LÄNK

Hitta en båt