Detta är en av våra nya skeppare, Henrik!

Ny svensk skeppare!

Publicerad på 12.07.2018
Ny svensk skeppare!

Jag heter Henrik och är 22 år gammal från Sollentuna, Stockholm. Jag har sedan studenten 2014 jobbat på ICA, gjort militärtjänst, jobbat som Sport Attendant på det seglande passagerarfartyget Star Clipper, pluggat spanska i Barcelona i knappt fyra månader och nu är jag i Kroatien och jobbar som skeppare på Croatia Yacht Club.

Min bakgrund inom båtliv sträcker sig från barnsben då jag med familjen spenderat efterlängtade sommarlov i skärgården på vår segelbåt. Vid 12 års ålder gick jag på seglarskola under sommaren och har sedan dess haft en triss-jolle som jag seglat i på egen hand. På senare år har vi hyrt större segelbåtar som Bavaria 46 och Beneteau Oceanis 38.1. Inför jobbet på Star Clipper krävdes diverse intyg och passade då även på att ta skepparexamen och VHF certifikat då jag visste att jag ville fortsätta med segling i framtiden.

Var fick du höra om detta jobb?

Jag fick upp ögonen för Croatia Yacht Club tack vare min syster som genom en kompis hörde talas om jobbet som skeppare i Kroatien. Jag började följa Croatia Yacht Club på Facebook samt Instagram och det dröjde inte länge innan jag skickade in min ansökan.

Hur känns det såhär de första tio dagarna?

Nu när jag har jobbat som skeppare i Kroatien i 10 dagar. Tanken är att jag ska stanna här under sommaren och segla olika båtar med nya passagerare varje vecka. Jobbet i stort går ut på att sköta allt som har med framförandet av båten att göra. Jag upptäckte ganska snabbt att jag inte bara kommer att vara en skeppare som är med för att ta hand om båten utan kommer även agera privat guide till mina gäster vilket jag ser fram emot att göra. Med längre erfarenhet kommer jag även bli bättre på att rekommendera olika platser att åka till baserat på passagerarnas önskemål. På detta sätt kan jag säkerställa att de ställen vi åker till håller hög kvalitet och erbjuder det som man vill uppleva under en veckas segling i Kroatien.

Jag hjälper även gärna till att förbereda frukost och lunch för att skapa en härlig gemenskap ombord där alla är delaktiga för att skapa en så trivsam miljö som möjligt. Men vill ni kunna luta er tillbaka och ta det lugnt helt och hållet rekommenderar jag att du bokar med en värdinna som tillagar både frukost och lunch, men även mellanmål.

Min första tid här har varit väldigt positiv. Jag landade i Split på lördagen tillsammans med veckans passagerare. Där väntade en transfer som tog oss direkt till Trogir som är en av tre hamnar där båtarna utgår ifrån. Väl framme i hamnen möttes vi av Alexander som är skeppare/instruktör och även säljansvarig. Jag fick följa med honom i hans arbete under en vecka i Kroatiens skärgård och lärde mig snabbt rutiner och fick värdefulla tips som har varit till stor hjälp när jag seglade själv för första gången.

Mitt största frågetecken kring hanteringen av båten var från- och tilläggningar då det inte är lika vanligt med denna storlek på båtarna i svenska skärgården samt att man inte backar in och använder sig av moringlines. Som med mycket annat är det ”learning by doing” och i hamnen finns det alltid personal som hjälper till och säger var du ska lägga till samt hjälper till med tampar. Alternativtet är att lägga till vid en boj eller för ankar och ta gummijollen till land. Personligen tyckte jag att det var väldigt skönt att ha en redan van skeppare med ombord första veckan ifall det skulle uppstå några svårigheter.

Hoppas vi ses i sommar!!

/Henrik