Prova på att segla i Kroatien

Publicerad på 02.02.2018
På kryssningsresa!

Detta är kanske de mest vanliga funderingarna våra gäster har, frågor som är mycket relevanta och som vi vill föra vidare och svara på så gott som vi kan för att du skall veta vad du kan förvänta dig på en kryssning med oss!

Kryssning med Croatia Yacht Club

Varje år arrangerar vi Kryssningar med grupper på mellan sex och tio personer per båt, på segelbåtar som är mellan 35 och 53 fot långa där seglingserfarenhet inte spelar någon roll.

Efter det att vi landat på Split flygplats på lördag morgon och åkt med transfern tillsammans till hemmahamnen och installerat oss i våra båtar, är det dags att lämna hamn för att bege sig ut för att utforska Kroatiens fantastiska skärgård! Med oss har vi en skeppare och värdinna som tar med oss ut på en vecka full med segling, god lokal mat och bad i en vacker skärgårdsmiljö.

Planerar du att segla med oss på egen hand delar du hytt med en nyfunnen kompis ombord, men med möjlighet att betala tombäddstillägg för att få en egen hytt.

Träffa nya vänner!

På kryssningsresa!

Marina SCT i Trogir är en perfekt starthamn för dig som vill segla i Kroatiens mellersta och södra skärgård.

Trogir

Förslag på rutter: https://www.croatiayachtclub.se/segla-i-kroatien-trogir#ruttforslag

Vilka hamnar och rutter är bäst, får jag önska?

Rutten för veckan är planerad i förväg men självklart finns det möjlighet till förändringar beroende på önskemål men också väderförhållanden.

Kroatien erbjuder många fina hamnar och naturhamnar med stor variation beroende på vad du vill uppleva. Några av våra favoriter, när det gäller naturhamnar, tillhör Šešula på ön Solta. Där kan man ta sig ett dopp innan middagen som serveras på klippan ovan med utsikt över hamnen och alla båtarna som ligger i solnedgången.

Våra skeppare mycket kunniga och delar gärna med sig av sina favorithamnar där du är högst delaktig. De flesta hamnarna är mycket fräscha med tillgång till dusch/toaletter, matbutiker, restauranger och med sina invånare utstrålar en fantastisk gästfrihet! För att du som kund lätt skall kunna navigera dig igenom vad du vill se och uppleva så erbjuder vi på ”ruttförslag” via vår hemsida samt via vår app ”Sail in Croatia”. Där finner du information våra rekommenderade hamnar, restauranger och väderlek, allt för att göra det lättare för dig som kund.

Båtarna ligger still och skyddat Šešula på ön Solta

Sesula.jpg

Vad ingår i resan?

Ombord finns under veckan en värdinna och skeppare som skämmer bort er med frukost och goda luncher. En riktig lyxsemester med andra ord. Skepparen ser till att du upplever Kroatiens små pärlor och skulle nyfikenheten av segling smyga sig på finns han där för att svara på frågor. Är du en inbiten seglare eller riktigt sugen på att vara aktiv under veckan? Då är du mer än välkommen att göra dig hemmastadd vid rodret och sätta kur mot nästa destination.

Detta ingår i vårt paket

• Flyg T/R Göteborg eller Stockholm
  • Transfer T/R flygplats-hamn
  • Del i hytt
  • Skeppare
  • Värdinna
  • Frukost, lunch
  • Hamnavgifter och nödvändiga skatter
  • Sängkläder och en handduk
  • Slutstädning

Hur kan en dag se ut?

En god natts sömn i vår hytt stiger vi upp och möts av en uppdukad frukost som vår värdinna har dukat fram! Är du sugen på en kopp kaffe eller ett glas juice, färskt och varmt bröd från bageriet i hamnen några båtar bort eller kanske en skål med fil och Müsli? Vi försöker erbjuda något som de allra flesta gillar!

Efter frukosten brukar vi ta ett dopp innan vi lägger loss, något som får en att vakna till och bli redo för dagens segling. Vi tillsammans planerar vart vi vill och vart vi skall lägga till för lunch. Vare sig det blir ute på öppet hav eller i en kristallblå vik, kan vi bada och njuta innan vi dukar upp för lunch som värdinnan dukat fram!

Nu bär det av ut till havs återigen och under eftermiddagen seglas det för fullt. Någon i besättningen hjälper till i seglingen, någon kanske ligger på däck och läser en bok. Framåt eftermiddagen anländer du till en ny hamn. Här lägger du till över natten och går ut och äter på kvällen. Ett perfekt avslut på dagen.

Trevlig kryssning!