Ruttförslag ACI Marina Dubrovnik - Croatia Yacht Club

Ruttförslag ACI Marina Dubrovnik

Dag 1 Brac
Trogir – Brac 14 Nm
Brac är den tredje största ön i Adriatiska havet och den största i Dalmatinen. Brac skiljer sig från de andra öarna genom sin karga, steniga natur. Här finns Kroatiens högsta berg Vidova Gora.
Brac har gjort sig känt för sin olivolja, sitt delikata lammkött och för sina goda viner

Dag 2 Pakleni Otoci
Brac – Pakleni Otoci 17 Nm
Pakleni Otoci som även kallas ”Devils Island” är en liten ö som är idealisk för snorkling, dykning och vattensporter. Stränderna är mestadels stenstränder vilket gör mycket klart och fint vatten.

Dag 3 Hvar
Pakleni Otoci – Hvar 23 Nm
Hvar sägs vara en av världens vackraste platser. Det är Kroatiens mest solsäkra ö och tack vare sitt skyddade läge är det behagligt väder året om, pga. det är Hvar en mycket populär turist resemål.
På Hvar finns det nått för alla. Ön har en spännande historia, rik natur, unik gastronomi och ett stort utbud av barer och nattklubbar.

Dag 4 Scedro
Hvar – Scedro 23 Nm
Scedro har liksom Hvar ett mycket behagligt klimat. Ön har två djupa och väl skyddade hamnar.
Scedro är en grön ö, täckt av tallskog.

Dag 5 Vis
Scedro – Vis 21 Nm
Ön Vis ligger längst ut i det Adriatiska havet.
Fram till 1989 var ön militärområde och turister fick inte gå i land. Under andra världskriget upprättade Tito ett högkvarter i en grotta på ön. Idag kan man besöka grottan som nu är ett museum.
Vis börjar bli ett populärt mål för båt turister. I hamn kan man hyra cykel eller moped för att ta sig runt på öns slingriga vägar mellan vinodlingar och vackra vikar.
Kusten runt Vis är populär bland dykare

Dag 6 Solta
Vis – Solta 21 Nm
Solta ligger i den centrala delen av Adriatiska havet, nära östkusten. Det är få turister som upptäckt Solta vilket gör att det fortfarande finns mycket orörd natur att upptäcka. Invånarna på Solta lever fortfarande enligt Kroatiska traditioner, många livnär sig på fiske.
Längs med Soltas flikiga kust hittar du många vikar som är idylliska för snorkling och bad