Ruttförslag Marina ACI Pomer - Pula - Croatia Yacht Club

Ruttförslag Marina ACI Pomer - Pula

Dag 1 Kornati Opat
Biograd – Kornati Opat ca 12 Nm
Opat ligger på sydspetsen av ön Kornat i Kornati. Opat är ett underbart ställe med en mysig taverna som serverar bra mat och har färsk seafood som sin specialitet. Som i de flesta tavernor längs kusten serveras ekologisk, traditionell mat.
Här finns en bra ankringsvik och en kaj med fasta moorings.
Croatia Yacht Clubs gäster har här förmånen att:
- Förboka hamnplats. Ring kvällen innan och uppge båtens namn.
- Gratis hamnavgift (under förutsättning att besättningen äter på tavernan).
- Gratis nationalparksavgift.

Dag 2 Kaprije mala Nozdra
Opat- Kaprije ca 14 Nm
Kaprije mala Nozdra är en idyllisk liten fiskeby som ligger i naturlig vik som ligger på den sydöstra sidan av ön Kaprije. Ön är mycket lugn eftersom det råder bilförbud.
Den Oscarsbelönade filmen Mediterraneo spelades in här.

Dag 3 Kornati Vrulje
Kaprije – Vrulje ca 20 NM
Kornati är välkänt att utforska i flera dagar. Om man fortsätter genom nationalparken norrut kommer man till den lilla byn Vrulje. I hamnen finns en mycket bra och välkänd restaurang.

Dag 4 Vrulje – Zut Festa
Ca 13 Nm
Zut är ett nautiskt paradis och en av öarna i Kornatiarkipelagen, som ligger mellan öarna Pasman och Ugljan (som är förbunden med fastlandet). Zut som är en långsmal ö har en yta på nästan 15 kvadratkilometer och är som mest 2 km bred. Högsta punkten är 172 meter över havsnivå. Ön är brant och har indragen, skyddad kustlinje som präglas av de skyddade vikarna Luka, Hiljaèa, Sarušæica, Gul, Bizikovica och ytterligare några mindre. Härifrån känns det långt till alla bekvämligheter och man får känslan av att vara på en Robinsonö. Zut är täckt med oliv-, fikonträd och vinstockar och har ingen permanent bebyggelse. Ön används regelbundet året runt av fiskare, småskaliga boskapsuppfödare samt oliv- och fikonplockare från ön Murter andra Kornatiöar. Ön Zut har en mysig småbåtshamn med en tillhörande bra taverna, Restaurant Festa.
Croatia Yacht Clubs gäster har här förmånen att:
- Förboka hamnplats. Ring kvällen innan och uppge båtens namn.
- Gratis hamnavgift (under förutsättning att besättningen äter på tavernan).
- Gratis nationalparksavgift.

Dag 5 Zut - Murter
Ca 14Nm
Munter Island är känd för sina stora och fina sandstränder. För den som vill vara lite mer avskiljt kan man hitta små undangömda vikar där man kan bada och njuta av naturen helt ostört.
På ön växer det mycket oliv och fikonträd, många av öns invånare livnär sig på att odla och sälja olika produkter från dem.

Dag 6 Murter - Biograd
Ca 12Nm
Marina Kornati ligger i staden Biograd na Moru belägen på en liten halvö i norra Dalmatien strax söder om staden Zadar.
Biograd na Moru har flera fina stränder, de populäraste är Drazica Beach och sandstranden Soline Beach, det finns även tre stora national park: Kornati, Krka, och Paclenica Bär Kroatienseglingen av norrut är Marina Biograd en riktigt bra utgångspunkt.
Att påbörja sin segling här är perfekt för den som vill ut och segla i den omtalade och mycket vackra Kornati skärgården som har blivit utsedd till världens bästa seglingsdestination av tidningen National Geographic. Härifrån når man även relativt enkelt den vackra ön Pag med skiftande natur och fantastiska vyer
Här är lättseglat och öarna ligger nära varandra.

Dag 7 Utcheckning
Hemmahamn