Ruttförslag - Mandalina - Croatia Yacht Club

Ruttförslag - Mandalina

Publicerad på 23.02.2023
Ruttförslag - Mandalina

Marina Biograds position utgör ett perfekt utgångsläge mitt i Kroatiens intressantaste seglingsområde. Hamnen är en perfekt utgångspunkt för segling i Dalmatiens norra skärgård med bl.a. Zadar och Sibeniks underbara övärld och nationalparken Kornati. Ett paradis för seglare. På lika bekvämt avstånd ligger de större öarna utanför Split: Hvar, Brac, Vis, Solta, m.fl. På en vecka hinner man inte med båda delarna utan man får välja en av turerna och ta den andra senare. Skillnaden på de olika rutterna är ganska stor i karaktär på landskap, öar och hamnar. Öarna utanför Split är större, bebodda, med mysiga små städer, större hamnar, kultur, historia, större utbud av affärer, restauranger, mm. Mer båtar på sjön.
Segling norr om Biograd innebär mer skärgårdssegling mellan kobbar, mindre öar och skär. Det finns gott om bra ankringsvikar och vikar med bojar och små kajer med fasta moorings. Nästan alla bra vikar har en mysig taverna som serverar mat. I området finns inte mindre än två nationalparker Krka och Kornati. Kornati är en ögrupp som består av 147 öar och skär. Under 2010 kostade en biljett till Kornatiparken 250kn vid förköp i hamnen. Dyrare vid köp i parken. Här är det kvalitetstid med familj, vänner, härlig segling, bad och god mat som gäller.

Dag 1 – Opat

Marina Mandalina– Opat ca 18nm

Opatligger på sydspetsen av ön Kornat i Kornati. Opat är ett underbart ställe med en mysig taverna som serverar bra mat och har färsk seafood som sin specialitet. Som i de flesta tavernor längs kusten serveras ekologisk, traditionell mat. Här finns en bra ankringsvik och en kaj med fasta moorings.
Croatia Yacht Clubs gäster har här förmånen att:
- Förboka hamnplats ring kvällen innan uppge båtens namn
- Gratis hamnavgift (under förutsättning att besättningen äter på tavernan)

Telefon: 022-43 50 61 Mob: 091-473 25 50

Dag 2 –Zut

Opat-Zut ca 15nm

Zut är ett nautiskt paradis och en av öarna i Kornati arkipelagen, som ligger mellan öarna Pasman och Ugljan (förbunden med fastlandet). Zut är en långsmal ö har en yta på nästan 15 kvadratkilometer och är som mest 2 km bred. Högsta punkten är 172 meter över havsnivå. Ön är brant och har indragen, skyddad kustlinje som präglas av de skyddade vikarna Luka, Hiljača, Sarušćica, Gul, Bizikovica och ytterligare några mindre.

Härifrån känns det långt till alla bekvämligheter och manfår känslan av att vara på en Robinson ö. Zut är täckt med oliv- och fikonträd samt vinstockar och har ingen permanent bebyggelse. Ön används regelbundet året runt av fiskare, småskaliga boskapsuppfödare samt oliv- och fikonplockare från ön Murter andra Kornatiöarna. Ön Zut har en mysig småbåtshamn, med en tillhörande bra taverna, Restaurant Festa.

Croatia Yacht Clubs gäster har hos Festa förmånen att:
- Förboka hamnplats ring kvällen innan uppge båtens namn
- Gratis hamnavgift (under förutsättning att besättningen äter på tavernan)
- Gratis nationalparksavgift

Telefon: 022-786 04 10 Mob: 099-347 35 19

Dag 3 –Telelasicaviken

Zut-Telelasicaviken ca10nm

Telašćica är en naturpark som är uppkallad efter viken som ligger i den sydöstra delen av Dugiotok. Viken är ca 8 km djup 1,6 km bred. I Telascicaviken finns 25 större och mindre vikar, uddar och 5 holmar. Tack vare sitt läge är viken välskyddad mot oväder. Telašćica är en av de störst<
Dag 4 - RavniZakan

Telascicaviken-RavniZakanca 18nm

RavniZakan är ett riktigt drömställe. Viken är hänförande vacker med en drömkrog som erbjuder moorings, ström och vatten. Maten och servicen är i absolut toppklass. Våra gäster kan förboka hamnplats och betalar ingen hamnavgift om de äter på krogen.

Dag 5 – Zirje

RavniZakan - Zirje ca 14nm

Efter att ha kryssat runt Kornati och Sibeniks arkipelag är det dags att avsluta ö-luffandet med ett besök till ön Zirje. Här finns den vackra viken V.Stupica som är en bra ankringsvik. Här finns även fasta bojar som man kan utnyttja fritt. Viken utgör en härlig naturhamn med bra skydd och vacker natur. Ett perfekt sista mål. I viken finns en krog där man kan äta typisk, hemlagad medelhavsmat. Matupplevelsen är inte särskilt stor varför man kanske kan skippa ett besök om man inte har tomt på egen proviant. Sitt kvar i båten och njut av mat ni lagar själva. Den underbara miljön är ju gratis i vilket fall som helst.

Dag 6 MurterJezera

Zirije – Murter Jezera ca 13nm

Jezera är en liten stad av fiskare, jordbruksexperter och sjömän som nyligen har blivit en viktig plats inom turism och catering. Staden ligger på sydöstra Murter, den största ön i skärgården i regionen. Ön är förbunden med fastlandet med en 30 meter lång bro.

Stadenärbelägeni en vik (i form av en hästsko) omgiven av pittoreska kullar. På grund av sitt läge är staden skyddad från vind och är en idealisk hamn för fartyg. I närheten av Jezera finns två nationalparker "Kornati" och "Krka".

Dag 7 – Hemmahamn

MurterJezera – Mandalina 13nm

Sista kvällen är det vanligast att man checkar ut båten så att det inte finns några åtaganden på lördag morgon eftersom transfern från hamnen ofta går tidigt. Alltså utcheckning sedan en middag på en mysig lokal taverna.