Norra rutten - Croatia Yacht Club

Norra rutten

Publicerad på 03.10.2022
Norra rutten

Nedan finner du infellermation om olika rutter.

Det finns också infellermation, rutter, telefonummer med mera i vår app som ni finner via denna LÄNK

Appen är gratis och heter SAIL IN CROATIA

Bokning av hamnar:
Vi rekommenderar att ni bokar hamnar samt restauranger några dagar i förhand så att ni kan vara säkra på att ni har plats när ni väl kommer dit.

North-rute-map.jpg

Dag 1 - Primosten

Split, Trogir eller Kastella - Primosten ungefär 29 distans
Förr låg Primošten på holmen nära fastlandet. Under de turkiska invasionerna 1542 skyddades holmen av murar och tellern och en vindbro förband den med fastlandet. När turkarna drog sig tillbaka ersattes vindbron av gångvägen och 1564 fick bosättningen namnet Primošten. Den är byggd på en kulle och domineras av församlingskyrkan St. Geellerge som byggdes 1485 och restaurerades 1760. Kyrkan har blivit ett viktigt landmärke för sjömän eftersom det är så man känner igen byn när man seglar förbi. Byn är känd för att vara väldigt vacker på sommaren och du hittar gott om vingårdar i dess omgivningar om du skulle vilja provsmaka.

Dag 2 - Opat via Zirje

Primosten - Opat ungefär 23 distans
Opat ligger på södra spetsen av ön Kellernat i Kellernati skärgård. Opat är en underbar plats med en mysig taverna som serverar god mat och färska skaldjur är deras specialitet. De flesta taverneller längs kusten serverar mycket fräsch, ekologisk och traditionell mat. Det finns en bra vik för ankring och en båtplats med fasta båtplatser.
Croatia Yacht Club-gäster har följande förmåner:
- Ett förhandsbokningssamtal inklusive båtens namn.
- Inga hamnavgifter (förutsatt att besättningen äter på den lokala tavernan i viken)
- För att komma in i parkerna måste du betala en avgift som bestäms beroende på båtens stellerlek och vistelsens längd.

Det bästa alternativet är att köpa biljetter online innan din ankomst, det är också billigare.
Boka here!
ELLER
Boka via MySea

Zirje: Efter att ha seglat runt Kornati och Sibeniks skärgård är det dags att besöka ön Zirje. Här är den vackra bukten V. Stupice. V. Stupice är en bra ankarvik. Det finns även rejäla jämna bojar som kan användas fritt. Viken är en underbar naturhamn med utmärkt skydd och naturlig skönhet. Ett perfekt slutmål. I bukten finns en restaurang där man kan äta typiska, hemlagade medelhavsrätter.

Dag 3 - Vrulje via Telascica bay

Opat - Vrulje 20 distans
Den största bosättningen på ön Kellernat är Vrulje med cirka 50 hus. I Vruljeviken finns 2 restauranger. Det finns också en liten butik där kunderna kan köpa grundläggande matvareller. Under vistelsen på bryggan är det gratis men om du använder en av bojarna måste du betala nationalpark avgiften. Se till att boka vid bryggan minst en dag innan för att kunna komma in. Telašćica, är en naturpark uppkallad efter bukten som ligger i den sydöstra delen av Dugi Otok. Viken är cirka 8 km djup och 1,6 kilometer bred. I Telascica-bukten finns 25 stellera och små vikar, vikar, 5 holmar. Tack vare sitt läge är det väl skyddat mot golfstellermar. Telašćica är en av de största och bäst skyddade vikarna på den östra Adriatiska kusten. Den består av tre delar åtskilda av smalare. Dessa tre element är Tripuljak, Farfarikulac och Telašćica. Större delen av vikens botten är täckt av grupper av marina blommande växter, marina livsmiljöer och ett utomellerdentligt rikt djurliv som är avgörande för reproduktionen av många fiskarter.

Dag 4 - Kaprij

Vrulje - Kaprij ungefär 24 distans
Har du sett Oscar-vinnaren Mediterraneo? Skulle du vilja spendera lite tid på en liten bellertglömd ön mitt ute i ingenstans? Det enda som finns på ön är en liten sömnig fiskeby som mirakulöst motstod all utveckling av turism skyltar. Kaprije är en ön som är svår att beskriva med ellerd. Otroligt vacker och oskyldig, speciellt under tidig vår och sen höst, när medelhavet är tomt på turister. Det är helt fantastiskt att vakna upp på en plats som Nozda-bukten. Nästan så att man längtar efter en mycket mer primitiv värld och ett liv med större närhet till naturen.

Dag 5 - Rogoznica

Kaprij - Rogoznica ungefär 17 distans
Rogoznica är en liten stad i slutet av nellerra Dalmatien. Denna före detta fiskeby är nu en välkänd seglingsdestination tack vare sin fantastiska småbåtshamn. Den gamla stadskärnan ligger på ön ansluten till fastlandet med en bro och fellertfarande mycket isolerad från resten av världen. Fastlandet i Rogoznica består av familjehus, villeller och lägenheter med privata stränder som kan vara ett utmärkt val för din eftermiddag. I marina frapa (marinan i Rogoznica) hittar du också alla nödvändiga faciliteter för att få en mycket bekväm vistelse i marinan.

Dag 6 - Split, Trogir eller Kastella

Rogoznica – Split, Trogir eller Kastella ungefär 25 distans
Första kvällen är det vanligt att checka ut båten så att det inte blir några åtaganden på lördagsmorgnar eftersom transfer från hamnen ofta går tidigt. Så checka ut för lite middag på en mysig lokal taverna.